Ta strona wykorzystuje w celach statystycznych mechanizm cookies (tzw. ciasteczek). Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że pliki cookies będą zapisywane w pamięci urządzenia. W konfiguracji przeglądarki można zmienić ustawienia dotyczące obsługi tych plików.
Dowiedz się więcej o naszej Polityce prywatnościNie pokazuj więcej tego komunikatu.

ASOZ – Automatyczny System Obsługi Zajezdni

System ASOZ jest przeznaczony do obsługi nowoczesnych zajezdni tramwajowych, kolejowych  itrolejbusowych. Głównym zadaniem systemu jest zautomatyzowane zarządzanie ruchem pojazdów na terenie zajezdni z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa. 

Do głównych funkcjonalności systemu ASOZ należy zaliczyć automatyczne sterowanie ruchem tramwajów na terenie zajezdni z uwzględnieniem, śledzenie położenia tramwajów na terenie zajezdni, planowanie pracy oraz rejestrację czasu pracy motorniczych, planowanie przeglądów okresowych, integrację z urządzeniami diagnostycznymi typu: tokarka podtorowa lub stanowisko kontroli zużycia profilu kół. 

Zainstalowane w pojazdach znaczniki RFID pozwalają na automatyczne rozpoznawanie jednostek taboru wjeżdżającego na teren zajezdni. Zidentyfikowany pojazd jest kierowany przez system na odpowiednie miejsce postojowe, wyznaczane z uwzględnieniem aktualnego rozkładu jazdy iprzewidzianych do realizacji zadań przewozowych. Terminal Operatora przedstawia lokalizacje wszystkich pojazdów znajdujących się na terenie zajezdni, trasy wyznaczane przez System Zarządzania Zajezdnią oraz komunikaty z urządzeń pomiarowych.  

System ASOZ pozwala również na obsługę pojazdów niewyposażonych w znaczniki RFID. Powprowadzeniu przez operatora informacji o numerze bocznym pojazdu, znajdującym się nawjeździe do zajezdni, system steruje przejazdem pojazdu na wyznaczone miejsce postojowe ipozwala na śledzenie lokalizacji pojazdu na schemacie zajezdni. 

System jest zintegrowany ze stanowiskiem do wykrywania i klasyfikacji miejsc płaskich i nalep na kołach oraz ze stanowiskiem laserowego pomiaru kół. Informacja o przekroczeniu dopuszczalnej odchyłki od normy jest przesyłana do Mistrza, który może zaplanować dyspozycję serwisową związaną z przetoczeniem kół na stanowisku tokarki.   

System Sterowania Ruchem  jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo ruchu tramwajowego na Zajezdni. Obejmuje całą infrastrukturę torowiska odpowiedzialną za bezpieczne przemieszczanie się pojazdów w ramach zajezdni, a więc sterowanie zwrotnicami, sterowanie sygnalizacją, elementy detekcyjne izabezpieczające oraz zapewnienie wymogów bezpieczeństwa w klasie SIL3. System reaguje automatycznie na szereg sytuacji awaryjnych i nietypowych. W szczególności rejestruje awarie infrastruktury i prezentuje ich lokalizację na Terminalu Operatora. 

System jest wyposażony w szereg raportów pozwalających Operatorowi w spójny i czytelny sposób podsumować informacje zebrane podczas pracy z Systemem. Raporty informują o dyspozycjach serwisowych oraz cyklicznych, czasach wyjazdów pojazdów, czasie pracy Motorniczych, awariach infrastruktury oraz wszystkich trasach zrealizowanych na terenie zajezdni. 

W ramach wdrożenia projektowane i dostarczane mogą być również elementy infrastruktury i systemy wspomagające pracę zajezdni, takie jak sieć światłowodowa, telewizja przemysłowa CCTV, telefonia DECT, kontrola dostępu, system automatycznego wykrywania pożaru SAP, system sygnalizacji włamania i napadu SSWiN, system automatyki budynkowej BMSWszystkie powyższe elementy służą poprawie bezpieczeństwa, funkcjonalności i komfortu pracy w zajezdni obsługiwanej przez system ASOZ. 

Korzyści: 

  • Automatyzacja pracy zajezdni – identyfikacja pojazdów, sterowanie ruchem, przydzielanie miejsc postojowychmożliwość odwzorowania dowolnego układu torowego zajezdni – obniżenie kosztów i pracochłonności 
  • Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu pojazdów na terenie zajezdni, zapobieganie kolizjom, możliwość graficznego odtworzenia stanu systemu oraz sytuacji ruchowej z zadanego przedziału czasu 
  • Łatwa integracja z urządzeniami diagnostyki (system laserowego pomiaru kół, stanowisko pomiaru miejsc płaskich), automatyki (sterowniki bram, szlabanów, system tankowania piasku) i z zewnętrznymi systemami IT (planowanie pracy, tworzenia rozkładów jazdy) 
  • Łatwe i scentralizowane zarządzanie przeglądami 
  • Kompleksowe planowanie prac serwisowych i remontowych taboru 
  • Szeroka sprawozdawczość – pełna ewidencja prac wykonywanych na zajezdni, planowanie i rejestracja czasu pracy motorniczych 
  • Efektywne mechanizmy nadzoru – śledzenie położenia pojazdów, nadzór nad infrastrukturą 
Fundusze Europejskie - Program Regionalny
Mamy dla Ciebie e-kartkę. Kliknij tutaj i zobacz!
Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego