Ta strona wykorzystuje w celach statystycznych mechanizm cookies (tzw. ciasteczek). Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że pliki cookies będą zapisywane w pamięci urządzenia. W konfiguracji przeglądarki można zmienić ustawienia dotyczące obsługi tych plików.
Dowiedz się więcej o naszej Polityce prywatnościNie pokazuj więcej tego komunikatu.

E-LAN, E-LINE

Klient

Klientem jest duży operator telekomunikacyjny posiadający rozbudowaną infrastrukturę sieciową oraz urządzenia wielu dostawców (Ericsson, Alcatel-Lucent, Cisco). Przedmiotem zadania była optymalizacja kreacji usług E LINE oraz E-LAN wykonywana przez służby techniczne Operatora. Usługa jest budowana na kilku segmentach sieci Operatora i w trakcie jej kreacji wymagane jest wykonanie operacji na kilku systemach zarządzania dedykowanych dla danego dostawcy sprzętu sieciowego.

Służby techniczne

Służby techniczne realizujące kreację usług są również odpowiedzialne za poprawne działanie sieci Operatora. Powoduje to, że zarówno natłok zleceń aktywacji jak i pojawiające się usterki w sieci bezpośrednio wpływają na realizację każdego z zadań. Taki stan rzeczy ma bezpośredni wpływ na jakość wskaźników KPI monitorowanych przez kadrę zarządzającą.

Interfejs

Operator posiada system planowania usług, gdzie są rezerwowane zasoby potrzebne do wykreowania usługi. Podjęto więc decyzję aby wybudować interfejs do tego systemu co pozwoliło automatycznie pozyskiwać do systemu kreującego usługi dane o portach i nazwach urządzeń na których ma być usługa kreowana. Wskazane przez Operatora parametry są walidowane, a dla wybranych z nich są realizowane podpowiedzi.

Automatyzacja

W kolejnym kroku Operator chciał zautomatyzować proces łącząc operacje wykonywane na kilku segmentach sieci w jedno zlecenie oraz chciał zbudować inwentaryzację sieci w obszarach objętych projektem w celu uzyskiwania dokładnych podpowiedzi dotyczących wolnych portów oraz możliwych do uzyskania przepustowości na poszczególnych elementach sieci składających się na usługę.

Kreacja usług

Przedmiotem zadania była optymalizacja kreacji usług E LINE oraz E-LAN wykonywanych przez służby techniczne Operatora. Usługi są budowane na kilku segmentach sieci i w trakcie ich kreacji wymagane jest wykonanie operacji na kilku systemach zarządzania różnych producentów.

Komunikacja

Komunikacja z urządzeniami jest realizowana zarówna z poziomu systemu zarządzania Ericsson przez dedykowane do tego API, jak i bezpośrednio przez interfejs CLI (ang. Command Line Interface) urządzeń. W trakcie realizacji zadania uproszczono kreacje usług E-LINE oraz E-LAN do jednej prostej formatki, gdzie wszystkie wymagane parametry domyśle są od razu wprowadzone wg wytycznych Operatora, parametry określające usługę są pobierane z systemu planującego kreację usługi, a pozostałe parametry są wyliczane zgodnie z algorytmami przekazanymi przez Operatora. Przed wysłaniem zlecenia do realizacji parametry podlegają walidacji. Istnieje również możliwość ich edytowania. Mieszany sposób komunikacji wynikał z braku możliwości wykonania części operacji przez API. Dzięki elastycznej architekturze systemu NEDAPS możliwe było połączenie tych dwóch sposobów komunikacji na jednym schemacie konfiguracji usługi.

W przypadku systemu Alcatel-Lucent komunikacja odbywa się przez dedykowane API systemu zarządzania dostawcy sprzętu.

W przypadku urządzeń Cisco komunikacja odbywa się poprzez interfejs CLI.

Wprowadzanie danych

Operator posiada system, w którym służby techniczne wprowadzają (rezerwują) zasoby do kreacji usługi. System ten posiada wiedzę o tym na jakich urządzeniach, portach, VLANach oraz przez które tunele usługa powinna być realizowana. Postanowiono wykorzystać tę wiedzę do usprawnienia procesu wprowadzania danych do NEDAPS. W tym celu wybudowany został dedykowany interfejs do systemu rezerwacji. Dzięki temu pracownik kreujący usługę w systemie otrzymuje po wprowadzeniu identyfikatora usługi komplet pozostałych danych koniecznych do wykonania operacji. Wszystkie podpowiedziane przez NEDAPS wartości mogą być przez użytkownika edytowane przed wysłaniem ich do realizacji.

Aby użytkownik mógł w pełni skorzystać z oferowanych rozwiązań zapadła decyzja o wykonaniu przy pomocy systemu NEDAPS inwentaryzacji sieci w zakresie objętym projektem. Pozwoliło to na weryfikację, czy parametry wprowadzone na etapie planowania usługi nadal są dostępne na urządzeniach.

Operacje łączne

Kolejnym krokiem prac zrealizowanych w projekcie było połączenie operacji wykonywanych oddzielnie na urządzeniach Ericsson, Alcatel-Lucent i Cisco w taki sposób, aby można je było konfigurować z poziomu przyjaznego dla użytkownika kreatora. Dzięki temu uzyskano funkcjonalność kreacji usług end-to-end.

Korzyści

Usprawnienie procesu

Wdrożenie systemu NEDAPS przyczyniło się do usprawnienia procesu kreacji usług na poszczególnych jej segmentach. Komórki realizujące operacje kreacji usług nie przekraczają już wskaźników wymaganych przez kadrę zarządzającą.

Zwiększenie efektywności

Dzięki zastosowaniu systemu NEDAPS uzyskano kilkunastokrotne zwiększenie liczby kreowanych usług w stosunku do kreacji manualnych realizowanych w identycznym przedziale czasu.

Redukcja błędów

Zminimalizowano do zera błędy w konfiguracji sieci powstałe w wyniku kreacji usług E-LAN, E-LINE.

Interfejs REST

NEDAPS udostępnia interfejs REST API, poprzez który systemy zewnętrzne mogą realizować wszystkie operacje dla wszystkich usług stworzonych w systemie.

Fundusze Europejskie - Program Regionalny
Mamy dla Ciebie e-kartkę. Kliknij tutaj i zobacz!
Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego